SZLAK KULINARNY CENTRUM GDYNI
Szlak Kulinarny Centrum Gdyni to pomysł promujący zwiedzanie miasta, w bliskiej relacji z jego bogatą kulinarną. W ramach projektu prowadzone są akcje promujące restauracje gdyńskie, ich ofertę, aktywizujące i zachęcające restauratorów do wspólnych działań. Idea szlaku przybliża także historię gdyńskich kulinariów, tożsamość kulinarną Gdyni, polskiego, morskiego "okna na świat", wpływając tym samym na zwiększenie atrakcyjności oferty restauracji gdyńskich w oczach mieszkańców i turystów.
Jednym z głównych działań wizerunkowych projektu jest organizacja cyklicznych wydarzeń:
- "Kulinarna Świętojańska" - organizowany w okresie letnim Festiwal Street Food, przyciągający wiele tysięcy mieszkańców i turystów, największy festiwal Street food w Polsce Północnej oraz akwenie Morza Bałtyckiego. W 2023 r. zorganizowano 6 edycję festiwalu, który odbywa się od 2016 r.
oraz
- "Weekend Kulinarny" w Gdyni, festiwalu przypadającego na okres września, w trakcie, którego restauracje oferują specjalnie przygotowane "mini dania" w cenach promocyjnych od 15 zł w ramach tzw. happy hours. "Weekend Kulinarny" to także pokazy LIVE Cooking, konkursy z nagrodami oraz edukacja kulinarna dzieci i starszych.
Uzasadnienie projektu:
Bogata i atrakcyjna oferta kulinarna miasta, jest jednym z podstawowych warunków zbudowania silnego, markowego produktu turystyki miejskiej Gdyni. Restauracje stanowią niezwykle ważne ogniwo zintegrowanej oferty miejsca, wpływając silnie na wizerunek konkurencyjnej destynacji biznesowej i turystycznej.
zobacz oficjalną stronę szlaku: www.kulinarnagdynia.pl
Z KIM WSPÓŁPRACUJEMY:
- Restauratorzy związani ze szlakiem (aktualna lista na stronie www.kulinarnagdynia.pl), ponad 70 restauracji Śródmieścia Gdyni
- Miejska Informacja, ul. 10 Lutego 24
- Magazyny gastronomiczne
- Radio Gdańsk (Patron Festiwalu)
- Portale Trójmiasto.pl oraz Gdynia.pl
- Portal Pomorskie.travel - pomorskie.travel
- Blogerzy Kulinarni
- Made For Restaurants
- Landbrand s.c. (innowator marketingu kulinarnego oraz marketingu miejsc)
- Gdyńskie Centrum Filmowe, pl. Grunwaldzki 2 (wystawy, miejsca spotkań)
- Centrum Designu Gdynia (przygotowanie założeń, realizacji wydarzenia)
- Miejskie Hale Targowe
- Legenda Morska Gdyni
- Gdyński Szlak Modernizmu
- Centrum Experyment (PPNT Gdynia)
- Stena Line (od 2013 do 2020)
- Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna
- Polska Organizacja Turystyczna - projekt miejskie szlaki kulinarne w Polsce
- mojdietetyk.pl - porady w zakresie zdrowego odżywiania
- Patroni medialni, w tym trojmiasto.pl - (w czasie "Weekendów Kulinarnych")
Sposób realizacji projektu
- Budowa i rozwój strony internetowej „Szlaku Kulinarnego” oraz innych inicjatyw „Kulinarnej Gdyni” – strona szlaku funkcjonuje oraz jest aktualizowana na bieżąco od 2009 r.
- Opracowanie i rozwijanie kalendarza promocji i wydarzeń wokół szlaku – opracowano pierwsze koncepcje imprez promujących szlak
- Zbudowanie zespołu operacyjnego pracującego nad wdrażaniem wybranych pomysłów i koncepcji
- Opracowanie i wdrożenie formuły warsztatów kulinarnych – opracowano pierwsze koncepcje warsztatów kulinarnych
- Oznakowanie szlaku – oznakowanie restauracji należących do Szlaku Kulinarnego Centrum Gdyni - logo szlaku (witryny szklane, drzwi wejściowe)
- Dystrybucja broszur o szlaku kulinarnym (Miejska Informacja, miejsca imprez i wydarzeń, Gdynia InfoBox, inne miejsca)
- Bieżąca analiza potencjału kulinarnego Gdyni – współpraca z właścicielami restauracji
- Informowanie mediów o szlaku i jego idei, przekazywanie mediom materiałów drukowanych (broszur), udostępnianie bezpłatnie bazy fotograficznej, wsparcie w bezpośredniej możliwości poznania idei oraz lokali na Szlaku
- Aktualizacja materiałów fotograficznych ze Szlaku oraz foto-video rejestracja prowadzonych wydarzeń
KALENDARIUM PROJEKTU:
- 2008 III i IV kw. opracowanie koncepcji, logo, systemu identyfikacji wizualnej, prezentacja projektu wśród restauratorów (realizacja PART S.A. w Warszawie)
- 2009 II kw. – aktualizacja bazy informacji oraz narzędzi promocyjnych, oznakowanie szlaku, produkcja broszur i ich dystrybucja, opracowanie i uruchomienie strony internetowej (Agencja Rozwoju Gdyni)
- 2009 III-IV kw. – promocja szlaku, w tym przygotowanie i organizacja wydarzeń oraz warsztatów promujących szlak kulinarny (Agencja Rozwoju Gdyni)
- 2-4 październik 2009 - I WEEKEND KULINARNY centrum Gdyni, restauracji na szlaku
- 2010-2023 w miesiącu wrześniu oraz w 2015 r. w sierpniu, odbywały się kolejne edycje wydarzenia - "Weekend Kulinarny" Gdyni (w 2024 r. wydarzenia odbędzie się w 2 poł. wakacji)
- Karnawał Smaków w Gdyni -- więcej informacji na stronie szlaku
- Wprowadzenie szlaku na Facebook.com - kwiecień 2010 r. powstaje funpage Szlaku, Instagram.com oraz YouTube.
- Szlak Kulinarny jako jeden z pierwszych szlaków miejskiej zostaje wpisany w aplikacje GOOGLE, ponadto szlak jest dostępny na bezpłatnych aplikacjach, z funkcją geolokalizacji (tzw. Apps) dedykowanych dla smartphone-ów oraz tabletów.
- "Gdynia na słodko" - wydarzenie jednodniowe skierowane do dzieci i rodzin, a mające na celu promocję autorskiej oferty gdyńskich cukierników, piekarni oraz lokalnych manufaktur wytwarzających słodycze w oparciu o własne, oryginalne receptury.
- Cykliczna aktualizacja drukowanych materiałów promocyjnych 2010-2015 r.
- Koncepcja i produkcja dla Miasta spotów video/TV promujących Szlak Kulinarny Centrum Gdyni 2011-2013 r. oraz 2014-2024
- Konkursy na szlaku - 5 edycji konkursu na "Gdyński Przysmak"
- Współpraca z bloggerami kulinarnymi z Polski i Trójmiasta, w tym cykl recenzji o restauracjach szlaku kulinarnego
- Dziecięca Akademia Smaków Gdyńskiego Szlaku Kulinarnego - bezpłatny cykl warsztatów kulinarnych dla dzieci w wieku 6-12 lat, zaangażowano różne restauracje na Szlaku Kulinarnym. I edycja cyklu w 2013 r. (do 2024 r. odbyło się blisko 70 spotkań z cyklu Dziecięcej Akademii Smaków Gdyńskiego Szlaku Kulinarnego)
- Opracowanie wzorów pamiątek Szlaku Kulinarnego Centrum Gdyni